MENÚ Botón Menú

¿qué estás buscando?

Logo FNE
MENÚ icono

FNE approved without conditions the acquisitions of La Fête by Nestlé

06 / 04 / 2021

The Chilean Competition Authority (FNE) cleared without conditions the acquisition of control of the chocolate company La Fête by Nestlé Chile.

 

In its analysis, the FNE assess whether the acquisition of La Fête by Nestlé Chile would involve competition concerns mainly in the market for the production and commercialization of chocolates.

 

After analyzing internal documents and statements from the parties and different industry players, the FNE has concluded that Nestlé and La Fête are not close competitors in this market, since their products differ in attributes such as price, consumption occasion, distribution, production process and inputs for their elaboration.

 

Indeed, while La Fête competes in the premium segment of the market, Nestlé competes in the mass segment of the chocolate market. Therefore, it was possible to conclude that, after the transaction, both Nestlé and La Fête would not have the ability and incentives to raise the price or to deteriorate other relevant competitive variables , such as quantity, quality or innovation (unilateral effects), as well as to exclude competitors in other related markets (conglomerate effects).

 

The resolution and the approval report will be published on the FNE’s website once the public version of these documents has been prepared.

 

The parties

La Fête is a Chilean undertaking engaged primarily in the production and retail marketing of premium chocolate products and marginally in the segment of other confectionery and non-food products.

 

Nestlé Chile is the local subsidiary of the Swiss-based multinational group, which is involved in the production and marketing of a wide variety of food products mainly for mass consumption. In Chile, it sells baby food, breakfast cereals, coffee, culinary products, dairy products, snacks and confectionery, ice cream, frozen foods, bottled water, pet food and nutritional therapy products mainly through both modern and traditional channels.

 

 

FNE aprobó la compra de La Fête por parte de Nestlé

 

La Fiscalía Nacional Económica (FNE) aprobó sin condiciones la adquisición de control de la empresa de chocolates La Fête por parte de Nestlé Chile.

En su análisis, la Fiscalía evaluó si la compra de La Fête por parte de Nestlé Chile generaría riesgos a la libre competencia en el mercado de la producción y comercialización de chocolates, principalmente.

Tras analizar documentos internos y declaraciones de distintos actores de la industria, la FNE concluyó que Nestlé y La Fête no son competidores cercanos en ese mercado, pues sus productos se diferencian en atributos como su precio, ocasión de consumo, forma de distribución, proceso productivo e insumos para su elaboración.

En efecto, La Fête compite en el segmento premium y Nestlé en el segmento masivo del mercado de chocolates, lo que permitió a la FNE descartar que, luego de la operación, Nestlé o La Fête tendrían la capacidad y el incentivo de aumentar el precio o deteriorar otras variables competitivas relevantes de sus productos, como la cantidad, calidad o innovación (riesgos unilaterales), así como tampoco de excluir a competidores en otros mercados relacionados (riesgos de conglomerado).

La resolución y el informe de aprobación serán publicados en la página web de la FNE una vez elaborada la versión pública de dichos documentos.

 

Las partes

La Fête es una empresa chilena que participa principalmente en la producción y comercialización minorista de productos de chocolatería premium y marginalmente en el segmento de otros confites y productos no alimenticios.

Nestlé Chile es la filial local del grupo multinacional con sede en Suiza, que participa en en la producción y comercialización de una gran variedad de productos alimenticios principalmente para el consumo masivo. En Chile, vende alimentos para bebés, cereales para el desayuno, café, productos culinarios, productos lácteos, snacks y confitería, helados, alimentos congelados, agua embotellada, alimentos para mascotas y productos de terapia nutricional principalmente a través de los canales moderno y tradicional.